bilde sykkel 2 panorama

TIPS OG RÅD

Gratulerer med Deres nye Stema Custom tilhenger. Før du tar tilhengeren  i bruk vil jeg gjerne få komme med en del tips og råd.

Lakkering:
Hengeren er støpt i glassfiberarmert polyester med en overflate i gelcoat og med innside påført topcoat. Før rengjøring og nedmatting bør en gå over delene med en  varmluftpistol. Varm opp overflaten forsiktig (ca. 50° C.)

Hvis det finnes luftinneslutninger under gelcoaten vil disse nå komme til syne som bobler. Disse freses opp og sparkles. Dersom dette ikke gjøres og hengeren lakkeres i en mørk farge vil luftbobler under lakken kunne oppstå. Dette skjer når hengeren står i sterkt sollys slik at overflaten blir oppvarmet. Det kan benyttes vanlig billakk. Før lakkering bør hengeren grunnes med heftprimer. Penest lakkresultat blir det naturligvis når alle delene blir demontert og lakkert hver for seg.

Lokk:
Lokket demonteres ved først å ta av gassfjærene under lokket. Gassfjærene er festet til lokket med et kulefeste. Hengslene kan nå skrues løs.  Merk av på høyre og venstre hengsel hvor disse er montert. Det er også forskjellige lengder på skruene. Merk deg hvor de forskjellige lengdene er montert. Se posison på hodet.

Til slutt demonteres låsen.

Når lokket skal monteres gjøres dette i omvendt rekkefølge. Hull for skruer til hengsler bør påføres litt Araldit eller annen type 2-komponent epoxy-lim. Dette bør gjøres for å gi bedre feste for skruene, samt hindre inntregning av vann. Ikke trekk skruene for hardt da dette vil ødelegge gjengene.

Skjermer:
Demontering av skjermer gjøres ved først å demontere skruene til sneppertfestene. Deretter løsnes skruene til skjermene. Kederlist fjernes og merkes : Høyre side – fram/bak. Venstre side fram/bak Ved montering festes først skruene løst til skjermene. Nå kan kederlist monteres og skruene trekkes til. OBS! Se etter at ”firkant” under hodet på skruene kommer i rett posisjon på innerskjermene. Til slutt monteres sneppertfestene. Hvit firkantet refleks monteres i nerkant framme på skjermene.

Rails:
Rails demonteres ved først å fjerne plastpropper på undersiden av lokket. Deretter løsnes M6 – skruer. Bruk langpipe (10 mm)eller kopp med forlenger. Montering i omvendt rekkefølge.

Støtfanger:
Beskyttelsesvegg bak i henger demonteres. (3 skruer) Strømtilførsel til nummerlys kobles fra. M6 – hettemuttere (4 stk.) løsnes og skruene trekkes inn. OBS! Gummitettning mellom skrog og støtfangerfester. Gummigjennomføring og ledning demonteres. Montering i omvendt rekkefølge. OBS! Jordleding (hvit) inne i hengeren.

Frontbeskyttelse:
Trekket fjernes. Knappene i hjørnene må trekkes ut før de kan løsnes. Knappene i skroget fjernes. Montering i omvendt rekkefølge. OBS! hull for skruer bør påføres litt 2 K Epoxy – lim før montering.

Refleks bak:
Trekantrefleks bak demonteres ved å løsne skruer (2 stk) i bunnplate på hver side.

Baklykter:
Beskyttelsesvegg bak i henger demonteres (3 skruer). Glasset på lyktene fjernes. Ledninger løsnes fra lyktene OBS! Merk deg fargene på ledningene og posisjon. Skruer M5 (2 stk.) på hver lykt demonteres. OBS! Jordledning (hvit). Ledning gjennom skrog demonteres ikke (maskeres).  Montering i omvendt rekkefølge. Se eget koblingsskjema.

Kromplater under baklykter:
Platene demonteres ved å løsne 2 stk M3 skruer på hver side. OBS! Hull for skruer bør påføres litt 2K Epoxy-lim eller annen tetningsmasse når platene monteres.

Skruer nede på skrog:
Skruer med pynteskiver for innfesting av skrog til bunnplate må fjernes før lakkering. Disse må imidlertid monteres igjen når hengeren er lakkert.

Pakninger:
Pakningen under lokket kan løsnes ved å trekke den av rennekanten.

Jeg håper dette vil være til hjelp ved lakkering og eventuell montering av reservedeler. Ved kjøp av div. ekstrautstyr følger det med monteringsanvisning. 

Når det gjelder generelt vedlikehold vil jeg nevne følgende: Vanlig vask med bilshampo anbefales. Ved vask bør frontbeskyttelse demonteres og vaskes separat slik at det ikke blir liggende sand og andre urenheter mellom skroget og trekket. Hyppig polering og voksing letter renholdet og gir blankere henger.

Draganordningen foran er laget av rustfritt stål og trenger ingen smøring. Støtfanger består av høyglanspolert aluminium og kan ikke poleres med bilpolish eller andre poleringsmidler.  Blir støtfangeren matt og stygg må den demonteres og poleres opp igjen med voks og polerskive.

Hjullagrene bør skiftes ved kjørte ca. 15 000 km. Hjulene skrues av og hjulnav demonteres. Lagrene demonteres og erstattes av nye. Dette er standard lagre og er derfor billig i innkjøp, lagrene har betegnelsen 6205 2 RS og 6304 2 RS. Dette er en billig forsikring mot lagerhavari på ferieturen. Skulle uhellet være ute og du får en skade på hengeren kan alt av reservedeler skaffes. Eks. ny skjerm – nytt drag - støtfanger etc.


Skulle det ellers være noe du lurer på ang. deres nye Stema Custom tilhenger er det bare å kontakte meg, og jeg vil prøve å hjelpe så godt jeg kan.       

Lykke til!

 

Med hilsen
Steinar Daleng

 

Adresse

Stema
Breimovn 18
8665 Mosjøen

Tlf:
Mobil:
Faks:
 
E-post:  
Web:
+47 75 17 22 23
+47 90 50 22 23
+47 75 17 72 23
 
steinar.daleng(a)stema.no
www.stema.no

Webdesign ©2016 Web Norge. Innhold © Stema.